Hvem skal bemande de nye fotovogne?

De nye fotovogne er skældt ud fra mange sider efterhånden, og en af kritikpunkterne er at det dræner politistyrken, at skulle afsætte 100 mand til at bemande disse fotovogne.

Derfor mener Venstres folketingsmedlem, Karsten Nonbo, som i øvrigt selv er uddanet politibetjent, at det er “tudetosset” at bruge uddannede betjente til at sidde i fotovogne, når HK’ere med en lavere løn, og 1 uges oplæring, kan gøre det i stedet.

– Jeg synes virkelig, det er tudetosset at sætte politifolk med tre års uddannelse ind i sådan en vogn. Det kan kun gå for langsomt med at få andre til at løse den opgave.

– Som det er nu, bliver der spildt tusindvis af timer af politifolk, der i stedet kunne bruge tiden på at opklare indbrud eller udføre andet politiarbejde, siger Karsten Nonbo til avisen.dk.

Ifølge måltal skal hver enkelt fotovogn levere 1.000 måltimer i 2015, med 100 fotovogne bliver det altså 100.000 arbejdstimer, plus transport og opsætning.

Rigspolitiet er i gang med at undersøge, om der er noget til hinder for at udskifte betjentene i fotovognene med andre personalegrupper.

 

Politiforbundet modstander af civil bemanding af fotovogne

 

Hos Politiforbundet er man ikke begejstret for forslaget.

– Svaret er et stort rungende nej. Fartkontrol er en myndighedsopgave, som skal varetages af politiet. Det er altså ikke bare et almindeligt kontorarbejde, som kan udføres af hvem som helst, siger Claus Oxfeldt, formand for Politiforbundet.

Han minder desuden om at der tidligere er udøvet hærværk mod fotovognene, og vold mod betjentene, der sidder i vognen.

Læs også: Alt om politiets nye fotovogne, fakta, fordeling, fleksibilitet osv.